STAR 28/29, APM 1/87 | ||||||
Pierwszy model polskiej ciężarówki jaki postanowiliśmy opracować i wyprodukować w skali 1/87. |
||||||
Projekt w zamyśle ma wypełnić lukę rynkową, jaka powstała pomiędzy dość drogimi opracowaniami krótkoseryjnymi oraz seriami wielkonakładowymi, z wykorzystaniem technologii produkcji modeli i zestawów odlewanych z żywic poliuretanowych. Powstaje zatem seria miniatur w małej skali, dość uproszczona - ale bardzo starannie dopracowana i przemyślana. Stosunkowo niewiele elementów (odwrotnie jak w przypadku modeli w skali 1/43) pozwoli na wyważenie kosztów montażu, lub... zaproponowanie zestawów do samodzielnej budowy modelu. |
||||||
Stara 28/29 jako model w skali 1/87 wybraliśmy z kilku powodów. Najważniejszym był fakt, że jest to do dzisiaj najpopularniejsza ciężarówka rodzimej produkcji, produkowana i używana w Polsce po roku 1945... Charakterystyczna dla klimatu polskiego krajobrazu miejskiego - tak więc i nieobca kolekcjonerom modeli polskich aut czy budowniczym kolejowych makiet. Pozornie prosta geometria kabiny, jest dość skomplikowana i jej poprawne wykonanie w małej skali, jest trudne. (Bardzo cienkie słupki, duże okna i panoramiczna szyba przednia, przy tradycyjnym wykonaniu - wymagałyby sporych kompromisów i przeskalowania). Zainspirowało nas to do zastosowania rozwiązania dotąd nie stosowanego w tego typu projektach: |
||||||
Kabina Stara została podzielona na trzy części: pas dolny, pas górny (okien) i dach. Dach oraz dolną część wykonujemy ze standardowego, nieprzezroczystego poliuretanu, natomiast pas "okienny" - to odlew przezroczysty. Rozwiązanie takie pozwala na skalowe odwzorowanie słupków i prawidłową geometrię przedniej szyby: powierzchnie okien nie są "zapadnięte" jak w projektach tradycyjnych. Podczas malowania - są po prostu maskowane (metoda znana bardzo dobrze modelarzom wykonującym np. kabiny modeli samolotów)... |
||||||
Koła wykonane są tak jak w wielkoseryjnych modelach wtryskowych: opona jest oddzielną częścią nakładaną na odlewaną felgę. Całość umieszczona jest na stalowej osi, która zamocowana do podwozia bez użycia kleju, umożliwia swobodne toczenie się modelu. Same opony wykonane są z gumopodobnego materiału w odpowiednim kolorze - nie ma zatem potrzeby ich malowania, tak jak to praktykuje większość producentów krótkoseryjnych modeli pojazdów. |
||||||
Miniatura Stara przygotowywana jest w dwóch wersjach podwozia: długiego (dla modelu skrzyniowego, wywrotki, furgonu, chłodni, itp.) oraz krótkiego - dla ciągnika siodłowego, a co za tym idzie - kilku typów naczep, w tym: najsłynniejszej D-40 MEBLE... :-) Rozważamy także, wyprodukowanie serii modeli w wersji do samodzielnego montażu. |
||||||
Krótkie serie gotowych miniatur Stara 28/29, są co jakiś czas przygotowywane i oferowane na rynku. Realizowane są też zamówienia na komplety do samodzielnej budowy modelu. Kontakt telefoniczny albo mailowy (wszelkie dane - na stronie w zakładce kontakt. Dostępne wersje kolorystyczne - jak na fotografiach poniżej. |
||||||
GALERIA | OFERTA | PROJEKTY | KONTAKT | START |