FIRMY: SOLIDO
  galeria firmy recenzje rarytasy start

Solido_logo

   Kraj: FRANCJA     Profil: SAMOCHODY 1/43, 1/18, 1/12

    Wszystko zaczęło się około roku 1930, kiedy to Ferdinand de Vazeilles zaprojektował osobliwy gadżet reklamowy dla producenta świec samochodowych - firmy Gergovia: miniaturowy model pojazdu stylizowany na formę produktu firmy... Rok oficjalnie uznawany za powstanie marki SOLIDO to rok 1932. Wtedy też wchodzą na rynek pierwsze produkty w serii MAJOR - skala 1/35. Rok później pojawia się seria JUNIOR - miniatury w skali 1/40 (skala przejęta i popularyzowana m.in. przez firmy japońskie) a w 1935 roku BABY - proponująca modele w skali 1/50.
    Na skalę najpopularniejszą trzeba będzie poczekać do roku 1957, kiedy to pojawiają się pierwsze miniaturki z najbardziej poszukiwanej i najchętniej kolekcjonowanej serii SOLIDO nazwanej "serią 100". Seria ta uznawana jest dziś za klasykę miniaturowych modeli pojazdów w skali 1/43... Pewnie nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że to właśnie firmie SOLIDO zawdzięczamy zaprojektowanie i wprowadzenie na rynek "resorowanego" sposobu mocowania zawieszenia w małych samochodach. Modele pojazdów z serii "100" to pierwsze egzemplarze w seryjnej produkcji z zastosowaną innowacją.
    Patent z otwieranymi drzwiami w modelach 1/43 - to także pomysł SOLIDO. Po raz pierwszy zastosowany w modelu Lancia Flaminia (numer 121) wprowadzany masowo przez innych producentów modeli. Lata 50. 60. i 70. to najwspanialsze lata produkcji miniaturowych modeli aut na świecie!... także dla SOLIDO. Seria "100" a potem "10" (start 1973 rok) to najlepsze czasy francuskiego producenta. Oprócz wspomnianych ruchomych elementów i zawieszenia - firma wprowadza coraz to nowe pomysły, np. pojawiają się miniaturowe modele aut, gdzie po otwarciu drzwiczek - włącza się oświetlenie wnętrza. Atrakcyjny gadżet zastosowany po raz pierwszy w modelu Ford Mustang z 1966r. Ruchome pokrywy silnika otrzymują sprytne mechanizmy, które po np. wciśnięciu tablicy rejestracyjnej powodują odskoczenie maski... (Peugeot 604, Mercedes 280E)...

Bmw 2002 Tucker

Fiat 525 Peugeot 203

Mercedes Benz 220SE Mustang 64

    Na początku lat 80. firma SOLIDO popada w finansowe kłopoty. Nie odbywa się to bez strat na jakości produkcji modeli w skali 1/43. W tym samym czasie marka zostaje kupiona przez koncern Majorette. Miniaturki SOLIDO z lat 80. i połowy 90. są dużo mniej starannie wykonywane niż wcześniej. Wielkrotnie zmieniana numeracja serii i modeli, sporo reedycji - wprowadza niezły bałagan w systemie. Starsze modele oczywiście zdecydowanie lepiej się prezentują - nic dziwnego, w końcu formy mniej sfatygowane, lepszej jakości materiały, detale, lakier... Wiele modeli pozbawianych jest ruchomych elementów (np. reedycja Duesenberg'a) Inne niepozytywne przykłady wznowień nie umywających się do wcześniejszych edycji to: Lancia Rally, Panhard Levassor, BMW 3.0 CLS, Porsche 914, Mercedes 300SL...
    Nowości pojawiające się od 1997 roku są na coraz lepszym poziomie i może z czasem firma nawiąże do swoich osiągnięć z dawnych lat. Chociaż... poziom i styl jaki wyznaczają współczesne opracowania, błyszczące precyzyjnymi detalami, fototrawionymi elementami, z mikronapisami i innymi osiągnięciami na miarę technologii XXI wieku - pozbawiony jest czaru prostych ale niesamowicie magicznych walorów jakie niosą ze sobą miniaturowe samochody produkowane 30, 40, 50 lat temu... :-)


Pełny tekst opisujący historię firmy mojego autorstwa jest do ściągnięcia tutaj. Zapraszam.

GALERIA SOLIDO 1/43


GALERIA |  FIRMY |  RECENZJE |  RARYTASY |  O MNIE |  START |  E-MAIL